Wat doet een osteopaat?

Hij vraagt eerst naar de algemene gezondheidstoestand van de patiënt, eventuele operaties die gebeurd zijn, ziektes die in de familie voorkomen, ongevallen, trauma's enz. Dan onderzoekt hij de patiënt in stand, in zit en in lig. Zo krijgt hij een idee van de mogelijke probleemzones en blokkades in het lichaam. Vervolgens behandelt hij de patiënt. Afhankelijk van het probleem, worden eerst de organen behandeld, ofwel de wervelkolom.

Structurele technieken en manipulatie

De gewrichten, spieren en pezen worden behandeld met mobilisatietechnieken, "soft-tissue" technieken en manipulatie waar het nodig is. De krachten die worden aangewend zijn klein en er wordt steeds gewerkt met korte hefboom. Dit is veel veiliger dan de lange hefboomtechnieken die chiropractors gebruiken.

Viscerale technieken

Er wordt gewerkt op de organen om deze een betere beweeglijkheid te geven. Sommige organen hebben hun oorspronkelijke beweeglijkheid verloren en die wordt dan hersteld. Daaruit volgt rechtstreeks dat de patiënt minder pijn zal ervaren in het segment van zijn wervelkolom dat met dit orgaan in verband staat. De functie van het orgaan zal hierdoor ook verbeteren. De meeste symptomen die ermee in verband staan zullen verdwijnen, vb. hoofdpijn, misselijkheid, moeilijke stoelgang, opgeblazen gevoel,...

Craniale technieken

De vorm en beweeglijkheid van de schedelbotten kan veranderd zijn door geboorte, trauma, ...enz. Dit heeft een rechtstreeks effect op het functioneren van het ganse lichaam. De bewegingsbeperkingen worden opgezocht en behandeld, zodat het lichaam weer optimaal kan functioneren.

Lees verder: veelgestelde vragen